dinsdag 24 mei 2011

Nieuwe poging

Ik heb maar weer mijn schrijfgerei in gepakt. Nee, het zit nog steeds in mijn tas. Aangezien de maandag weer overleefd is, wordt het tijd om weer wat productiefs te gaan doen. Verder te gaan met het boek.

De schrijver die ik zondag tegen kwam in de Aap, had een boekje bij zich dat hij vol schreef met korte verhalen. Sigaar rokend. Vulpen. En een colbert, uiteraard. Nu ik daarover nadenk, voelt het als een subtiele hint om de proza ook weer eens op te pakken. Dus ga ik met hernieuwde energie beginnen, in de hoop een flink stuk verder te komen. Maar er komt van alles tussendoor. Leuk, maar zo komen we minder stappen verder. Focus.

M.S.

zondag 22 mei 2011

Dromer van de kust


Vanmiddag onderbrak ik een film over Josip Brodsky, genaamd Room and a half. Stil ging ik zitten, keek het einde van de film over de Rus. Erna zou ik als enige uitgenodigde dichter voordragen in het Katendrechtse letterencafé Tsjechov&Co, maar onder het genot van een espresso besloot ik eerst wat nieuws te schrijven. Ik had dit al een week in mijn hoofd. Dus begon ik, met de Geboorte van Venus van Botticelli in mijn hoofd, te schrijven:

Dromer van de kust

Langzaam,
Lezend
Vertonen de letters
Tekenen
Van een gezicht.

Alsof het papier
Wit zeeschuim is
Waarover ze fier
Mijn hoofd
Binnensurft,
Mijn verlangen
Naar haar aanblik
Als ‘zoete victorie’ turft.

Ze laat me niet los,
Staart
Ontwapenend lachend
Naar de nacht,
De nacht in,
Wachtend
Op mijn overgave.

Ze rolt me binnen als garenklos,
Dromend van een blauwe
Jurk,
Keurig langs
Haar lichaam gewaaid-
Ik zwaai haar om
Aandacht,
Ik zwaai mijn blues
Met een weggegeven
Hart,
Want ze laat me niet
Los.

Maar mijn hart vergeten
In het bos
Van mijn relatie,
Dat ik moet bewaken,
Behoeden voor vernietiging
Door nimfen
Van buitenaf.

Dan laat ze los,
Neemt genoegen
Met een compliment
Dat ze ontvoerd
Naar de Zuid-Franse,
Kust ondertussen
De brandende kameel
Tussen haar lippen.

Dan laat ik los.

M.S.

Jaargetijden

Gisteravond ben ik - bij toeval - naar Die Jahreszeiten geweest van het Opera O.T. Ook schrijvers en dichters willen geëntertaind worden, dus gisteravond vol spanning op naar de Kop van Zuid voor de opera. Helaas in het Nieuwe Luxor, want ik vind het theater aan de voet van de Erasmusbrug niet het meest charmante theater. Maar goed, dat is mijn mening en terzijde. Via via kreeg ik aangeboden om de generale repetitie te bekijken, aangezien de voorstelling pas op 23 mei begint te spelen. Een opera van Joseph Haydn. Dan verwacht je wel iets groters dan de openingsvoorstelling van de Operadagen Rotterdam.

'Ik had het eigenlijk wel wat grootser verwacht,' zei Michael Deng nog vrijdag na Dido & Aeneas, 'bombastischer.'
Niet dat het geen mooie voorstelling was. Achteraf gezien was het de juiste keuze om de kameropera van Purcell met een select gezelschap uit te voeren. Maar Die Jahreszeiten, dat is hele andere koek. Dat voldoet aan je stereotype voorstelling van een opera. Die kinderen en de fotograaf-die-doodleuk-foto's-gaat-maken-tijdens-de-opera-beter-bekend-als-de-vader achter me voldeden niet. Het was ook meer dan terecht dat één van de technici er wat van ging zeggen in de pauze. Idioot. Volkomen respectloos. Ik had hem niet meer toegelaten de tweede helft, maar goed. Dat is mijn mening.

Vlak voor de opera werd er verteld dat sommige zangers 'wellicht hun stem een beetje willen sparen en dus niet altijd op volle sterkte zingen'. Nou, ik geloof er niets van. De 37 musici van B'Rock in de orkestbak speelden naar behoren, en de solisten en het Vocalconsort Berlin bestaande uit 26 zangers blazen je ook weg alsof het een normale speelavond is. Vooral indrukwekkend was Tom Randle, die het bereik van zijn stem ten volle benutte. Soms staand, dan weer zittend of liggend. Een enkele keer liggend. En dan waren er ook nog de nodige duetten met sopraan Robin Johannsen. Groots, lekker bombastisch en soms ook zo klein.

Het geheel had een klein decor tegen een achttien meter lange mediawand, waarop de verandering van de seizoenen werd geprojecteerd. En elementen van de maatschappij zoals wij die nu kennen. Denk aan oorlogen met tanks en helikopters. Bosbranden. Aangevuld met wat stille rollen, zoals een militair op een motor, een fotografe en er wordt zelfs techniek geïntroduceerd in de vorm van een jukebox. Maar het mooiste - en ik hoop dat ik het dan goed begrepen heb - zijn twee dingen: het verhaal dat verteld wordt over een meisje dat door een edelman in de watten gelegd wordt, maar hem verlaat voor een ander lief in de bergen (ik denk de boer, gespeeld door Randle). Zij is dat meisje, en hij haar lief in de bergen. Het andere was - en wederom hoop ik dat ik het goed begrepen heb - is dat Haydn de vier seizoenen gebruikt als symbool voor het menselijk welzijn. In de lente en de zomer bloeit alles op, ook de mens. Iedereen lacht, de vogels fluiten en 'de wijn vloeit'. Maar dan, als de herfst komt? Dan raakt men in verval, komen de plagen (in de vorm van ratten, het natuurlijke). In de winter verandert de teruggedrongen mens in dieven, die ook weer een bedreiging vormen en de onschuld en de deugd bedreigd of zelfs verkracht.

En dat, zo haal ik uit Haydn's libretto, is nu net waar het om draait. Als er geen zorgen, problemen of bedreigingen zijn voor de mens klaagt niemand. Dan is men dankbaar maar ook opportunistisch over de goede tijden. Maar als het minder gaat, het buiten kouder wordt, is het zaak om de deugd te bewaren en te beschermen. Want de winter moet overleefd worden en dat kan alleen door bescherming te bieden aan de medemens, deugdelijk en verantwoordelijk handelen en bescheiden blijven. Eigenlijk alles wat we al wisten, maar tegen een moderne achtergrond van oorlog, vluchtelingenstromen en natuurrampen is Die Jahreszeiten een prachtige, bombastische doch bescheiden manier om daar aan herinnerd te worden.

M.S.

Afbeelding: O.T. Rotterdam

donderdag 19 mei 2011

Opera-t(i)oneel [suppl. 1]

'Stel je voor dat het vrijdag is. Het is de twintigste van mei. Als je op je horloge kijkt, is het zes uur. Je hebt weekend. Het festivalseizoen is al geopend en je hebt je opgemaakt voor iets waar je misschien niet snel naar toe zou gaan: opera. Om wat voor reden dan ook. Misschien droom je alleen, heel stiekem over opera’s. Of werd je donderdagavond verliefd op een meisje genaamd Medea. (..)'

Zo begon ik voor de Operadagen Rotterdam. De volledige blog zit bij hen in de mailbox, dus ik ga ook geen moeite doen om op de zaken vooruit te lopen. Nog even geduld, dus. Dit is alleen een poging om je alvast warm te maken. Want ik ben dat ook. Morgenavond ben ik bij de opening. Ik ben nog nooit bij de opening van een festival geweest. Ja, de voorloper van Music Republic. Maar dat is meer muziekfestival waarbij men zich klem zuipt en dan in een grote stofwolk gaat dansen met een hippe zonnebril op. Zoals afgelopen jaar gebeurde. En ik de spullen bewaakte. Dat terzijde.

Zoals ik al zei, ik ben nog nooit bij de opening van een festival geweest. En al helemaal niet een festival met opera. Sterker nog: vorig jaar heb ik voor het eerst een opera bezocht, Le Vin Herbé van het Opera O.T. Geweldig. Mooi. Het smaakte naar meer. Ik was sowieso al van plan om een voorstelling te gaan, bij voorkeur Dido&Aeneas. Want dat ben ik zo'n beetje verplicht na die zeven jaren op het gymnasium. Waarop je doodgegooid werd met de Klassieke Oudheid. Het verhaal van Dido&Aeneas is daar een onderdeel van en dat ga ik morgenavond zien! Hulde, want de opera van Henry Purcell is mij bekend van naam. Meer niet. Dus de verwachtingen zijn hoog, zei ik hoog, zeer hoog gespannen.

Maar dan is er nog die opening. Het festijn vindt plaats op het Schouwburgplein. Uiteraard wordt het geopend door een wethouder. Er zullen veel belangrijke mensen zijn. Misschien hier en daar een bekende. Maar vooral zenuwenpezen die ongeduldig wachten op spektakel. Of alles wel goed gaat. De mensen het naar hun zin hebben. Of juist dorst hebben en spijt dat ze niet rechtstreeks naar de bar zijn gelopen. Zo ook bij de lancering van het literaire tijdschrift STRAK op 13 mei jl. Spanning alom, sensatie ook. Want het blad is om je vingers bij af te likken, zelfs de advertenties zijn subliem. Maar het geluid dreigde overstemd te worden door de drinkers in de BeatBurger, naast de aangesloten galerie ROTTTERDAM. Jammer, maar de echt geïnteresseerden zoals ik&co. focusten op de lancering. En onder het genot van een mierzoet naar mango smakend biertje komt alles goed. Hopelijk hebben ze morgen ook mangobier. Zo niet, dan wordt het een lange opening.

M.S.

woensdag 18 mei 2011

Sjimmie Waardig

Laat je niet misleiden door deze titel. Het gaat hier om een positieve review van James Worthy, van dezelfde James Worthy. Met de mannen van Top Notch achter zich een logische keuze voor de titel. Alsof het een LP is die uitkomt, in plaats van een boek. Ik heb gisteravond zijn debuutroman uitgelezen in de Witte Aap, jawel, in een bar. Een betere setting had ik me eigenlijk niet voor kunnen stellen. Bier, barmannen, vrouwen op barkrukken die heen en weer wiegen. Aangeschoten wannabe-pooiers die op hen inpraten in de hoop dat ze met hun haar gaan spelen. In hun nek wrijven. Of maar meteen voorstellen om het gesprek ergens anders voort te zetten. Bij hen thuis, bijvoorbeeld.

Maar goed, het boek van James Worthy dus. Hi-la-risch. 'Waar gaat het over,' vroeg het zusje of de zus van de kleine Braziliaan achter de bar. Ze haalde me een beetje abrupt uit mijn leesmodus, maar ik kwam uit op dit: 'Een man is zijn grote liefde verloren, waarop hij uit frustratie zowat alles wat twee benen heeft en een oester ertussen neukt en uiteindelijk, na vele amoureuze en hilarische avonturen, naar Frankrijk vertrekt om een boek te schrijven. Met dat boek wil hij zijn grote liefde terugwinnen, maar vindt onderweg een nieuwe grote liefde.' Het zusje of de zus van liet het even op haar inwerken en liep toen instemmend knikkend terug naar haar groepje. Ze draaide zich om en riep iets van: 'Mag ik hem lezen als hij uit is?' Ik lachte en bedacht me dat het al de tweede was die dag die het wilde lenen.

De meest wonderlijke zinsnede die me is bijgebleven (lees: die mij het hardst heeft laten lachen op een willekeurig terras in Rotterdam) is: '... erosie van je venusheuvel...'. Ik probeer me er nog steeds een voorstelling van te maken, maar het lukt me niet. Vooral niet omdat ik gaandeweg het lezen steeds moest denken aan de woorden 'een kruising tussen Jan Wolkers, Herman Brusselmans en Al Pacino'. Grootspraak, maar het meest accuraat met de schrijfstijl. Het boek is grof. Het is geil. Het is plat. Onvoorstelbaar. Creatief geestig, want ik heb vaak gedacht 'Hoe de fuck verzin je dit?'. Ook heb ik zowat iedereen die mij heeft horen of zien lachen terwijl ik het boek las aangeraden, na een kleine voordracht uiteraard, om het te kopen. Te lenen in de bieb. Kortom: te gaan lezen. Had ik al gezegd dat het net zo snel leest als de Intercity A'dam - R'dam? En heb je door dat dit een 'bescheiden' lofzang is op James Worthy? Op zijn blog schreef hij over zijn motto tijdens het schrijven van zijn debuut, ontleend aan Roald Dahl: '‘Two jokes a page, and don’t stop for sunsets.’ Dat is schrijven in een notendop.' En dat is hem gelukt, maar weet ook de heartbroken man in the gutter een goedlopend verhaal te geven. En het mooiste van het boek is dat de personages Herman Brusselmans steeds bellen om te http://www.blogger.com/img/blank.gifzeggen dat niet Brusselmans maar James motherfucking Worthy de Befkoning van de Benelux is. Dat maakt het waardige literatuur met grande cojones. Heerlijk. Dus niet ouwehoeren, gewoon kopen! Want je lacht je suf en wordt geconfronteerd met je eigen mannelijkheid.

'Kun jij je met de schrijver identificeren,' vroeg de Braziliaanse barman aan mij.
'Wat betreft het rond neuken niet,' begon ik, 'maar wel het ten onder gaan door de liefde en de manier waarop hij alles beleeft en beschrijft. Dat zeker.'

M.S.

Afbeelding boek: Lebowski Achievers

Opera-t(i)oneel

A.s. vrijdag beginnen de Operadagen Rotterdam. Voor hen zal ik over enkele voorstellingen bloggen, die op hun website komen te staan. Daar heb ik wel veel zin aan. Vooral als je er ook een mag bezoeken, te beginnen met Dido&Aeneas. Dat betekent echter niet dat de blog hier stil zal zitten. Gisteren een nieuw projectje aangegaan met de heren van JUGEND Rotterdam, maar daarover later meer.

Ik schrijf zelf ook nog mijn eigen werk, en op aanraden van schrijver en filmmaker Raoul de Jong moet ik alvast op zoek naar een uitgever. Ook dat nog, maar eerst even verder schrijven. Zelfverzekerdheid over je werk helpt altijd, en zover ben ik nog niet. Anders is er altijd nog FreeMusketeers om op terug te vallen.

Tot zover de kleine aankondiging, later meer nieuws.

M.S.

maandag 16 mei 2011

De Dood als vrouw in vijf delen: deel 5

Deel 5: Facebook

De Dood
Draagt vandaag
Haar zwarte kanten
Lolbroekje,
Waarin ze
In een donker hoekje zit-
Een Packard Hell
Op schoot.

Op haar beeldscherm:
De fanpagina over
‘De Dood’,
Als profielplaatje
Een Victoria’s Secret-model
Met vleugels.

Als je op ‘Vind ik leuk’ klikt,
Gaat alles voor jou op zwart-
Bij die gedachte grinnikt
De Dood.

M.S.

De Dood als vrouw in vijf delen: deel 4

Deel 4: D-date

Ze zit op het terras
Van café ’t Hemeltje-
Dodelijk verveeld.
Koffie zwart.
Rookt een Camel Black
En ziet aan de zonnestand
Dat de man
Van haar nachtmerries
Verstek laat gaan.

Ze is dressed-to-kill,
Maar het mocht niet
Baten.

Die is er geweest,
Denkt ze-
Staat op,
Plooit haar zwarte jurk goed
En rekent af.

M.S.

De Dood als vrouw in vijf delen: deel 3

Deel 3: Harry Mulisch

‘Geachte bibliotheek,

Tot mijn ongenoegen
Stuurt u geen
Gesigneerd exemplaar
Van Harry Mulisch’
Anekdoten over de dood,
Wat voldoende
Geweest zou zijn
Voor mij,
Mijn lidmaatschap op te geven.

Toch ben ik tevreden
Dankzij uw gift
van Harry Mulisch
In levende
Lijke.

Zou u dan toch willen
Proberen
Mijn bestelling van
De DVD
“Der Untergang”
Per direct te
Annuleren?

Bij voorbaat stank voor dank.

Minachtend,

D.’

M.S.

De Dood als vrouw in vijf delen: deel 2

Deel 2: Dodenherdenking

‘Beste Leven,

Namens alle gedoemde
Zielen,
Verkrachters en NSB-debielen,
Jodenhaters,
Tweede Wereldoorlogsmisdadigers,
Landverraders,
Omdat-ik-de-straat-op-ging-tegen-beter-weten-in-balenden,
En overige misplaatste
Bacchanten die stierven
Tijdens bacchanalen
In de tijd van toen:
Toch harteloos
Bedankt
Voor de kransen en de bloemen.

Harteloos bedankt,
Omdat hun oorlog-
Innerlijk
Of met bebloede handen-
Meeslepend was
Zonder het zelf gewild te hebben,
Hun strijd maakt hen
Slachtoffers van zichzelf.

Verliezen van je wereld
Is geen pretje,
Dus dank
Voor de schrale troost of vergeving
Middels dit bloemetje
“Want zij weten niet
Wat zij doen.”

Liefs,

De Dood.’

M.S.

De Dood als vrouw in vijf delen: deel 1


Deel 1: De Osama-situatie

De Dood
Hield haar hand
Voor het hoofd
Van de bebaarde,
Pogend de kogel
Te vangen
For the fun of it.

Het loden ding
Schoot
Tussen haar middenhandsbeentjes
Door,
Net boven de ogen
De schedel binnen-
Met een gat in je hand koop je ook geen vrijheid,
Het gat in het hoofd
Spoot
De vloer bloedrood.

Alles stapte
In een nieuw jasje,
‘Toch past zwart
Beter bij me,’
Grafstemde de Dood
En veegde de zielen
Bij elkaar-
Stopte ze in haar
Zwarte slangenleren
Heuptasje.

M.S.

De Dood als vrouw in vijf delen

Voor de laatste Dichtclub Rotterdam op 4 mei jl. schreef ik een cyclus van vijf gedichten over De Dood. Met als achterliggende gedachte de Dood uit de Marvel-strips, oftewel in de verschijning van Mistress Death.

Aangezien ik beloofd heb om wat dingen online te gooien, leek het me een goed plan om deze cyclus te posten. In delen, uiteraard. Anders blijf je scrollen. Afwisselend plaats ik ofwel een afbeelding van de Dood als Mistress Death (met haar) dan wel als kosmische entiteit (de paarse mantel en schedel) bij het gedicht ter illustratie van de hoofdpersoon.

M.S.

Afbeeldingen: De Dood in Marvel's Power Pack #20
De Dood als kosmische entiteit van Marvel.
Bron: http://marvel.wiki.com

woensdag 11 mei 2011

Herlezen

Alvast hoofdstuk I in de zon gelezen. Al bij de eerste alinea zag ik strepen en aantekeningen door de tekst. En dat is pas het eerste hoofdstuk. Dan moet je er nog twaalf. Maar het is voor een goed doel.

Ik hoop dit jaar echt voor de zomer de tweede versie af te hebben, om aan het selecte leesgroepje te laten lezen. Ook al weten zij dat nog niet. Of deels. Maar dat is voorlopig nog ver. Het is nu zaak om te herlezen en te herschrijven waar nodig. Wat uiteindelijk moet leiden tot een eerste poging voor een boek. Nou ja, een novelle. Het heeft geen formaat van een 'Ontdekking van de hemel' of 'Schaduw van de wind'. Met andere woorden: ik ga weer verder lezen. En dan weer schrijven. Om dat in ieder geval eens afgeschreven te hebben.

Denk ik ook eens na over een korte samenvatting waar het over gaat. Om je een idee te geven. Het speelt zich in ieder geval af in Rotterdam. Dus dat. En dichten zal er vast ook wel van komen. Zal binnenkort eens nieuwe gedichten posten. Beloofd.

M.S.